maanantai 14. lokakuuta 2013

Kyseenalaistakaa mut


Oma käsitykseni oppimisesta on, että sen pitää lähteä oppijasta itsestään. Kuitenkin jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa muiden motivaation löytymiseen. Itse arvostan kovasti filosofi Sokratesta jonka opetustyyli perustui ihmisten kanssa keskusteluun. Sokrates keskusteli tavallisten ihmisten kanssa ja kyseenalaisti heidän vanhoja uskomuksia ja tietoja. Sokrateen tavoitteena ei ollut keskustelukumppanin mollaaminen tai hänelle vastausten antaminen suoraan. Sokrates halusi että keskustelukumppani itse ymmärtäisi asiat ja herättävillä kysymyksillä tähän usein päästiinkin.

Itse haluan tällä blogilla herättää Sokratesmaisesti keskustelua. Haluan saada ihmiset itse ajattelemaan, miten asiat pitäisi olla. En tule antamaan suoria vastauksia, elämästä enkä mistään sitä suuremmastakaan. Tärkeä osa ihmisen motivaatiota ovat kiinnostuksen kohteet ja tunteet. Pyrin teksteillä herättämään myös tunteita ja kärjistämään asioita vahvasti.

Tutoriaaleissa olen saanut vastarannan kiiskin roolin. Kyselen paljon ja haluan aina perustelun muiden ehdotuksiin. Usein kuuluukin ”miksi?”. Koen, että parhaimmat keskustelut tulevatkin niistä tilanteista kun joku perustelee vastauksensa ja mahdollisesti joku eri mieltä oleva siinä vaiheessa herää kertomaan oman kantansa. Eikö oppiminen olekin asioiden kyseenalaistamista?

Kyselemällä voi aktivoida itseään opiskelua varten. Kysymällä oppimisen vastuu siirtyy opettajalta oppijalle. (peda.net 2013). Ennen kysymyksen esittämistä joudut miettimään asiaa. Tämä miettiminen osallistuttaa sinua oppimiseesi.

 Kun kyselet asioista, niin osallistut omaan oppimiseesi. Osallistumalla ymmärrät paremmin oppimasi (Educational Broadcasting Corporation 2004). Vanha sanonta kuvaa tätä hyvin ”kerro minulle niin unohdan, näytä minulle niin  muistan, osallista minut niin ymmärrän” (Educational Broadcasting Corporation 2004).

Nykyaikaisessa oppimiskulttuurissa oppilaan osallistuttaminen on tärkeässä asemassa. Oppimiskäsitys on muuttunut ajan saatossa ja siitä johtuen myös opetus pitäisi organisoida sen mukaan. Opettajan pitäisi toimia enemmän opetuksen ohjaajana kuin määräävänä auktoriteettina. Opettajan tulisi käyttää enemmän sosiaalista vuorovaikutusta ja yhteistoiminnallisia työtapoja.(Ikonen-Virtanen 2001, 11-14.)


Lähteet

Päivitytty  2013.10.02.osoitteessa: http://peda.net/veraja/kotka/aikuislukio/opo/tenti2/teht2lu.

Luettu 15.10.2013.Educational Broadcasting Corporation 2004. Osoitteessa: http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/inquiry/

Ikonen, O, Virtanen, P. 2001. Erilaisia oppijoita, erilaisia lähestymistapoja. Jyväskylä: PS-kustannus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti