Oma käsitykseni oppimisesta on, että sen pitää lähteä
oppijasta itsestään. Kuitenkin jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa
muiden motivaation löytymiseen. Itse arvostan kovasti filosofi Sokratesta jonka
opetustyyli perustui ihmisten kanssa keskusteluun. Sokrates keskusteli
tavallisten ihmisten kanssa ja kyseenalaisti heidän vanhoja uskomuksia ja
tietoja. Sokrateen tavoitteena ei ollut keskustelukumppanin mollaaminen tai
hänelle vastausten antaminen suoraan. Sokrates halusi että keskustelukumppani
itse ymmärtäisi asiat ja herättävillä kysymyksillä tähän usein päästiinkin.
Itse haluan tällä blogilla herättää Sokratesmaisesti
keskustelua. Haluan saada ihmiset itse ajattelemaan, miten asiat pitäisi olla.
En tule antamaan suoria vastauksia, elämästä enkä mistään sitä suuremmastakaan.
Tärkeä osa ihmisen motivaatiota ovat kiinnostuksen kohteet ja tunteet. Pyrin
teksteillä herättämään myös tunteita ja kärjistämään asioita vahvasti.
Tutoriaaleissa olen saanut vastarannan kiiskin roolin.
Kyselen paljon ja haluan aina perustelun muiden ehdotuksiin. Usein kuuluukin
”miksi?”. Koen, että parhaimmat keskustelut tulevatkin niistä tilanteista kun
joku perustelee vastauksensa ja mahdollisesti joku eri mieltä oleva siinä vaiheessa
herää kertomaan oman kantansa. Eikö oppiminen olekin asioiden
kyseenalaistamista?
Kyselemällä voi aktivoida itseään opiskelua varten.
Kysymällä oppimisen vastuu siirtyy opettajalta oppijalle. (peda.net 2013). Ennen
kysymyksen esittämistä joudut miettimään asiaa. Tämä miettiminen osallistuttaa
sinua oppimiseesi.
Kun kyselet asioista,
niin osallistut omaan oppimiseesi. Osallistumalla ymmärrät paremmin oppimasi (Educational
Broadcasting Corporation 2004). Vanha sanonta kuvaa tätä hyvin ”kerro minulle
niin unohdan, näytä minulle niin
muistan, osallista minut niin ymmärrän” (Educational Broadcasting
Corporation 2004).
Nykyaikaisessa oppimiskulttuurissa oppilaan
osallistuttaminen on tärkeässä asemassa. Oppimiskäsitys on muuttunut ajan
saatossa ja siitä johtuen myös opetus pitäisi organisoida sen mukaan. Opettajan
pitäisi toimia enemmän opetuksen ohjaajana kuin määräävänä auktoriteettina.
Opettajan tulisi käyttää enemmän sosiaalista vuorovaikutusta ja
yhteistoiminnallisia työtapoja.(Ikonen-Virtanen 2001, 11-14.)
Lähteet
Luettu
15.10.2013.Educational Broadcasting Corporation 2004. Osoitteessa: http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/inquiry/
Ikonen, O, Virtanen, P. 2001. Erilaisia oppijoita, erilaisia
lähestymistapoja. Jyväskylä:
PS-kustannus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti